Страници

четвъртък, 24 февруари 2011 г.

ЕВРОПЕЙСКА КОМИСИЯ – ПРОМЕНИТЕ В НПК В БЪЛГАРИЯ СА ПЪТ КЪМ ТАЙНА ДИКТАТУРА!


Добавете надпис

Приетите от Народното събрание промени в Наказателния процесуален кодекс (НПК) отварят вратите за полицейщина, произвол и погазване на правата на гражданите или иначе казано тайна диктатура на властта. Те нарушават европейските стандарти за правата на човека и ще станат причина за серия от присъди срещу България в Европейския съд за правата на човека в Страсбург.  Това се посочва в становище на Института за модерна политика позоваващо се на становище от европейската комисия за правата на човека. . За съжаление, правителственото мнозинство не взе предвид обоснованите възражения, отразени в становищата на Висшия адвокатски съвет, в двата мониторингови доклада на Института за модерна политика и в мненията на редица изтъкнати правници. Реформата в наказателния процес трябваше да го отдалечава на светлинни години от принципите и инструментариума на фалшивия сталински наказателен „процес", който пренебрегва всички гаранции за правата на гражданите и свежда процеса до бързо изпълнение на партийни директиви за разправа с неудобните.
Гласуваните промени обаче отдалечават България от Европа. Те откриват пътя за рецидиви на най-лошите практики от времето на Берия и Вишински, когато невинни граждани са съдени, без да разполагат с необходимите възможности за защита, само защото не са удобни на управляващия режим. Особена тревога предизвикват следните промени:- Възможността присъдите вече да се основават само на доказателства, събрани по конспиративен и таен начин - чрез анонимни свидетели и специални разузнавателни средства. Това нововъведение е разрез с практиката на Съда в Страсбург и ограничава по недопустим начин правото на защита.
 Поправката е особено опасна при липсата на достатъчно гаранции за спазване на върховенството на закона и гражданските права от страна на МВР и службите за сигурност, които са най-слабо реформираната система в България. Често през годините сме били свидетели как точно тези структури се използват от властимащите като инструмент за разчистване на политически и икономически сметки. Сега вече се дава възможност и за открит произвол. - Въвеждането на фигурата на т.нар. „резервен защитник", посочван от обвинителя и негово участие в наказателното производство също създава възможности за злоупотреба с власт и ограничава правото на защита. Друго връщане на назад към лошите практики от съвсем близкото минало е възстановяването на т.нар. „вечен обвиняем" с отпадането на възможността обвиняемият да поиска разглеждане в съд на прекомерно забавеното производство срещу него. Това дава допълнителни корупционни възможности за полицейски и прокурорски тормоз над невинни граждани. Напълно неприемлива е и възможността самите разследващи органи да бъдат разпитвани като свидетели, тъй като това ще се използва най-вече, за да се компенсират собствените им грешки, немарливост и некомпетентност в досъдебната фаза, каквито прочее са характерни за разследващите органи у нас.  Опасност от допълнително влошаване на качеството на разследването представлява и разширяването на ролята в процеса на разследващите полицаи. Институтът за модерна политика подчертава още веднъж, че всички тези въпроси трябва да се разглеждат не само през тясната призма на бързината на наказателните процедури, а да се поставят в контекста на гарантирането на правата на гражданите и предотвратяването на възможни злоупотреби, като използване на МВР и другите правоохранителни органи за разчистване на лични, политически или икономически сметки.  Порочната логика на управляващите, че НПК трябвало да бъде „по-прокурорски", свидетелства за пълно игнориране на правата на гражданите. Институтът за модерна политика отново подчертава, че НПК не трябва да бъде нито „прокурорски", нито „адвокатски", а да установява справедлив баланс между репресивната мощ на държавата и възможностите за ефикасна защита на гражданите, в съответствие с фундаменталните принципи на наказателния процес в цивилизованите демократични държави. Винаги трябва да се има предвид, че липсата на подобен баланс и гаранции срещу злоупотреба с власт могат да доведат до необоснована репресия срещу невинни граждани, които са неудобни по една или друга причина на властимащите. Ето защо, Институтът за модерна политика се обръща към президента на Републиката с настояване да бъде наложено отлагателно вето върху промените в НПК. Връщането на тази порочни промени за ново обсъждане в Народното събрание трябва да се съчетае и с искане за експертиза по тях от страна на Венецианската комисия на Съвета на Европа.

София
Адв. Никифор БОЙЧЕВ

1 коментар:

  1. Napqlno sqm sqglasen s priziva na g-n advokata.V momenta izpitvam na gqrba si vsi4ki tia opasni praktiki.Mnojestvoto vrati4ki v nakazatelnia proces preventira skalqpvaneto i zamazvaneto na sledite po korupcionni praktiki.Obvinenieto v sqda e podsileno ot silovi strukturi, iznydvawti ,zaplawvawti za prevencia na uzakoneno, nasilstveno, bqrzo i bez objalvane nakazatelno sqdoproizvodssvo. Vsi4-ko tova naso4eno srewty nabeliazani nevinni i vlast- neudobni jertvi. Zastavam smelo zad poziciata na gospodina, kato go privedsvam za smelosta i otgovornata grajdanska pozicia. Bravooo....!!!

    ОтговорИзтриване