понеделник, 20 декември 2010 г.

ПРОКЛЯТИЕТО "ТУРСКИ ТИР" БЕЛЯЗА 2010 Г.

Стимка : Интернет
Анкара предизвиква изкуствени престои и загуби на българските превозвачи, София мълчи
Белгийски ТИР падна в пропаст и затвори Прохода на републиката. Миналата седмица на ГККП Лесово митничарите откриха 50 кг хероин в специален тайник на германски ТИР, пътуващ за Турция. Това стана три дни, след като граничната полиция откри трима нелегални имигранти от Швеция в ТИР с холандска регистрация. Русите, синеоки бежанци, търсещи политическо убежище в Арабия, били скрити в ходовата част на машината."
Споко, скъпи читатели! Това е фантазия. Реалността е точно обратната. Поредният ТИР, който се обърна в Прохода на републиката, близо до Вонеща вода на 15 декември т.г., е турски. На един мост 50-тонният товарен влекач внезапно напуснал платното, разкъсал металната мантинела и полетял от 30 метра надолу в пропастта. Понеже не може да бъде изваден с обикновен кран, с ваденето му се зае "Гражданска защита", която единствено разполага с тежкотоварна подемна техника.
ТИР-овете, в които българските гранични власти откриват нелегални мигранти към Европа, са турски. С турска регистрация са и ТИР-овете, в които сегиз-тогиз митничарите откриват жълто-кафевите пакети хероин за ЕС.
През страната ни минават ТИР-ове на всички европейски държави. Досега не се помни случай някой германски, шведски или испански ТИР да е паднал в пропаст или да се е обърнал с колелата нагоре, запушвайки важна магистрала. Затова пък съобщения като "турски ТИР падна в пропаст", "турски ТИР уби българско семейство", "Турски ТИР се обърна на еди-коя си магистрала, движението е отбито", са ежедневие.

В България има няколко професионални обединения на превозвачите. Най-стара и авторитетна е Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища (АЕБТРИ). Тя е създадена преди близо 50 години и членува в Световния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) от 1964 година. След нея са Националната транспортна камара (НТК), учредена през 1990 година, Съюзът на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) ) и Българска асоциация на сдруженията от автомобилния транспорт (БАСАТ). Всички те, заедно или поотделно, нееднократно апелираха към правителствата на прехода да спасят България от турската ТИР-ова напаст и да защитят интересите на българския превозвач, а не на турския, както е сега. През 2007 г. 130 български ТИР-а протестираха в София срещу протурската политика на кабинета "Станишев" в бранша на автомобилните превози. Таксата на турските ТИР-ове бе вдигната до 83 евро, но министър Петър Мутафчиев не можа да я отстои. Демонстрациите на турските тираджии пред българското посолство в Анкара, пред което те сложиха черен, траурен венец, заплахите на Турция, че ще вдигне таксите за български превозвачи реципрочно и ще им създава други трудности, бяха достатъчни и българската страна се огъна.
Досега нито един български или европейски политик не е обяснил защо търпим проклятието "турски ТИР" и докога ще го понасяме.
През България всяка година минават по 500 хиляди турски ТИР-а, по данни на БАСАТ. Това е огромно натоварване за българските пътища. За реципрочност изобщо не може да се мисли - българските превозвачи в обратна посока, от България през Турция, са поне 10 пъти по-малко. Загубите за България не свършват с разбитите български пътища. Всяка година десетина българи биват убити от пияни или некадърни шофьори на турски ТИР-ове, стотици биват ранени, колите им - смачкани. Кой плаща щетите на тези хора? Не е Турция. Вече свикнахме с гледката на обърнати насред магистралата грамадни камиони от Турция. Пътят е задръстен, маса български фирми търпят денгуби. Третият вид поражения, които турските превозвачи нанасят на България, идва от криминалния трафик. Турският ТИР е любимото превозно средство на от наркобейове и султаните на трафика на мюсюлмани към Европа от югоизточната ни съседка.

Така е от 20-тина години. От 2003 г. насам
всички опити за

преговори с кабинета

на Ердоган завършват

с поражение

за българската страна. Затова, независимо дали преговаряме с Анкара или не, нищо не се променя - щом става дума за турските ТИР-ове през България, всяко наше правителство, включително и сегашното, изпада в ступор и Турция постига своето.

Вече близо 10 години живеем с надеждата България да реши проблема чрез Ро-Ла технологията, при която ТИР-овете се качват на жп платформи. Така решаваме поне 3 проблема - 1) слагаме край на убийствата на хора по българските пътища; 2) слагаме край на разбиването на пътищата от турските ТИР-ове; 3) намаляваме вредните емисии; 4) Прекратяваме трафика на наркотици и хора от Турция за Европа, тъй като при Ро-Ла технологията има достатъчно време за щателна проверка на товара, докато шофьорът на ТИР-а спи в спалния вагон.

Но на някого тези предимства не са изгодни?

Изминаващата 2010 година започна с убийството на младото семейство Марина и Свилен Захариеви от турски ТИР в Прохода на републиката (виж карето). И завърши с обърнат турски ТИР в същия проход.

След убийството на семейството край Вонеща вода на 17 януари 2010 г. транспортният зам.-министър Камен Кичев заяви в интервю за в. "24 часа", че категорично подкрепя Ро-Ла технологията. Трябвало само да се изградят паркинги за ТИР-ове с условия за почивка на шофьорите. "Надявам се, че колегите от Пътната агенция са в състояние да реализират необходимите инфраструктурни проекти, които да отговарят на европейските директиви, за да стане тази идея реалност", каза Кичев.

На 6 юли министърът на транспорта Александър Цветков направи първата копка на Ро-Ла терминал в Драгоман, който трябваше да бъде готов до края на същия месец и да свърже жп превоза с изградения вече терминал в Свиленград.

И въпреки това турските ТИР-ове продължават да падат като круши из планинските проходи, за запречват магистрали и да трепят хора.
Само
преди месец

турски ТИР уби

двама младежи

по пътя Пловдив-Хасково, а опашка от около 400 турски ТИР-а задръсти ГКПП Капитан Андреево. (Медиите от 23 ноември 2010 г.) По думите на ръководителя на турската митница на Капъкуле Каптан Кълъч ТИР-овете тръгнали преди Курбан Байрам, сега се връщали в Турция. На турската страна нямало опашка, проблемът е на българската страна. "Преди Курбан Байрам за 24 часа излязоха около 900 ТИР-а. Сега се връщат", каза той за БТА.

Турските тираджии стават все по-нагли. Един от най-гледаните клипове във Vbox e репортажът на телевизия Про.бг от 24 октомври тази година, който показва как един пиян турски тираджия се гаври с българската държава и полиция. Свален е от камиона с 2.11 промила алкохол в кръвта при рутинна проверка на кръстовището на "Околовръстния път" и "Ломско шосе". Не може да се държи на краката си, заспива в патрулката на КАТ.

Пияният се прави, че не разбира дума български и не дава на служителите на реда дори шофьорската си книжка. Полицаите викат на помощ друг екип. Репортажът продължава в 2:00 часа след полунощ в Първа градска болница, където турчинът за втори път отказва да даде кръвна проба!

- Какво сте пил? - пита го репортерката Венелина Григорова.

- Не разбирам български - казва той на чист български език.

След 40 минути увещания в болницата, при коитобуйства и проявява агресия срещу полицаите, той е откаран в 9-то РПУ, където … какво?! Съставят му акт за шофиране в нетрезво състояние. Голям праз!

Друг турски негодник разби с ТИР-а си една къща в пловдивското с. Поповица, разруши я, остави селото без ток, след което избяга и на стоп се прибра в Турция.

Турция продължава гаврите с българи и на своя територия. Инж. Койчо Русев, председател на СОАТ и НТК и член на УС на АЕБТРИ, заяви пред Агенция "Фокус" преди няколко месеца, че "турската администрация, главно митническите и гранични служби, създаваха и



продължават да създават пречки пред българските превозвачи,

измисляйки си нови поводи без основание, незачитайки не само договореностите между двете страни, но и тези от международните и ратифицираните конвенции. За всичко това сме информирали ИА "Автомобилна администрация" и Министерство на транспорта, водени са разговори на най-високо ниво, изпращани са ноти, но почти няма промяна."

Докога България ще бъде длъжна да се съобразява с европейското законодателство и коректно да спазва конвенциите, докато турците предизвикват принудителни престои на нашите автомобили, ползващи СЕМТ разрешителни? Те чакат по няколко дни на границата, за да изтече срока, който според турската страна бил "нормален", за да се извърши курс до и от Европа. Това, че нашите автомобили се движат на територията на ЕС без да бъдат спирани на границите, не чакат на опашки за проверки, в повечето случаи са с двама водачи (и курсът се извършва много по-бързо) не интересува турците. Русев предлага да се приложат реципрочни действия, които по принцип не подхождат на страна от ЕС.

Време е! Докога ще търпим терора на турските превозвачи? И през 2011 -та ли?

Вестник АТАКА

Няма коментари: