вторник, 13 юли 2010 г.

ИСТИНАТА НА СКАНДАЛНО ИЗВЕСТНИЯТ КМЕТ НА ГЪРМЕН АХМЕД БАШЕВ ЗА АЛЕКСЕЙ ПЕТРОВ!



“Край на страха и малъчанието!” ако трябва да сложа встъпителен цитат от срещата ми с може би най - скандалният кмет в България за последните няколко години то няма да има по подходящо изречение от това. Роден в още по скандалното за държавата село Рибново, място превърнало се в емблема на един свят колкото хулен от един толкова и интересен за други, свят в който един етнос показа воля къде по силна или по крайна но искащо да води своят собствен живот така както го вижда и в пълна хармония със себе си. Ахмед Башев ме посреща ведро въпреки че е късен следобед с усмивка и учтиво ме кани да седна срещу него. В краткият ни предварителен разговор улавям едно – силна емоция от нуждата да говори. Да, Ахмед Башев искаше да говори, да разкаже, да обясни нещо. Това честно да ви кажа ме притесни. Емоцията не е идеална основа на един искрен разговор особено на такава тежка тематика каквато е политиката и националната сигурност. Защото с Башев ще си говорим точно за това.

Каква е ролята на политиците в държавната сигурност? Влиянието на службите и тежките устои на една власт.....

Ерудиран, мълчаливо придържан започвам с едно име – Алексей Петров.
Преди дни кметът станал известен със скандалите за проповядване на радикален ислям в Рибново и региона, злоупотреби с европейски пари и още маса подобни медийни взривове, разкри още по бомбастично че е бил вербуван да стане агент на Държавната Агенция за Национална Сигурност. Датата е 16 март 2009 година, кметът бе принудително изведен по пижама от дома си в село Огняново от инспектори на Държавна агенция "Национална сигурност" и престоя в службата от 9.00 до 14.30 Целта била една насилствено да бъде притиснат да стане сътрудник на агенцията!

Лично Алексей Петров ме притискаше да стана агент на ДАНС. Това се случи на 16 март, когато бях задържан за повече от шест часа в централата на антимафиотската агенция, но не исках да го обявявам в медиите до този момент. Стояn на един стол а той ми сложи пред мен бял лист. Заповяда ми “Пиши!” Трябваше да пиша декларация в която давам съгласието си да стана нещатен агент на ДАНС. Лично Алексей Петров заплашително ми внушаваше, че ако сътруднича на ДАНС, ще имам пълен комфорт занапред и ще бъдат потулени всички сигнали срещу мен и мои приятели за насаждане на радикален ислямизъм в Западните Родопи, злоупотреби с европейски пари но пропусна да уточни от кого са тези гнусни лъжи спрямо мен, въпреки че попитах няколко пъти за това. Аз категорично заявих на Алексей Петров, че не се притеснявам и няма да стана агент, но той заплашително ми отговори, че папките с материали от всякакво естество срещу мен щели да набъбнат и ДАНС ще ме скъсва от специализирани проверки и дори щяло да се стигна до още по лошо... но ако съм се съгласил всичко щяло да изчезне. До дупка! Проверките ще спрат, медиите ще млъкнат и ще съм щял да получа сигурен чадър.... Само срещу едно ... да стана верен сътрудник на държавната ни сигурност.....”

Няма как да не публикувам буквално думите на господин Башев. Та нали изречени от устата на един журналист те ще звучат не само скандално но и налудничаво. Да си мислиш че живееt в двадесет и първият век в един развит свят, а всъщност да дойде един ден в който просто да осъзнаеш че за двадесет и кусур години преходи нищо не се е променило ни е направо хапче за лудост. Башев е на същото мнение. Тази тe;д го връща в спомените му като директор на училището в село Рибново и първият му сблъсък с държавата сигурност. Тази страшната, за която сме писали и чели много!
Странен факт че кметът не се нито страхува нито се притеснява да говори за това. Даже ако трябва да съм честен темата я повдига той. “ не крия че бях агент на ДС...” споделя той. Погледът му е строг, чист и откровено директен. “ Тогава условието беше почти същото или сътрудничиш или отиваш в мините, в трудовите лагери и пр.” Не там където ти е мястото а където те сложат. Право на друго решение нямаш, казва с притихнал глас Башев сякаш преживява отново ужаса от репресията на миналата власт. Или не... просто в него се е събудил този с години заспал спомен....

След като бившата барета и осветлен агент на ДАНС, Алексей Петров получава своят отрицателен отговор от устата на кмета Башев, белият лист остава непопълнен животът на кмета на община Гърмен започва да се превръща в ежедневна акция. Проверки, разследвания ,медии, мишени са всички от сякаш по списък подредени служителите на общината до съпругата на кмета та чак до дъщеря му. Тук срещам една силна емоция, стига се до там че и явните му противници и политически опоненти дори започват да сгризат в цялата тази акция нещо гнило. Те осъзнават едно, че това утре може да се случи и на тях. “ Че днес беше Ахмед, утре може да е Иван...”

Очеваден факт е че общината управлявана от Башев, е развита. Това ме провокира да задам въпроса дали пък не е жертва на успехът си. Тук кметът Башев вече се усмихна, отговори ми с народната мъдрост. Цитира ми поговорката че когато надигнеш глава над другите веднага ще им някой който да я смъкне надолу и че този който не работи той не греши. В единият смисъл вижда завистта в очите на враговете си които се страхуват от лесният успех и борбеността му в другия вижда и свои грешки. Не знам за Вас ама това ако не честно ми изглежда най – обективно.
“ Докарах община Гърмен до 20 милиона бюджет. Пари завидни за големи общини камо ли за такава като нашата. Имаме силен и сплотен екип.. Ние сме потенциални жертви на завист ежедневно...” заявява уверено той.
Башев е убеден че е жертва на своят потенциал. Никой не би тръгнал да вербува некадърен човек.
“За да станеш агент на ДАНС трябва да имаш две качества – кадърност продажност....” едното при кмета липсвало – продажността....

И тук веднага се сещам да попитам - ами Яне Янев, мислейки че това е слабото място на Ахмед Башев. Той обаче ме отвърна с лекота:
“ Да, Яне Янев е рожба на ДАНС. Службата е бащата а БСП майката и в това няма спор... Изводът какъв е, един минал ден и Янев е стоял в същата тази стоя и пред него е стоял същият човек а на масата прословутият бял лист. Накрая на срещата обаче листът явно е бил попълнен....” Тук си проличава и топлата връзка между скандалите му с Яне Янев, отбеляза кметът прозорливо. “Яне се опита да ме стресне преди изборите докато беше верен на “бащата и майката си”, после дойде и атаката....” “Винаги ще помня дата 16 март...” казва отведнъж Башев. За него тя не само е тежък спомен но и здрав урок че не всичко в държавата е чисто или честата смятани за най – чистите всъщност преливат от кал и мръсотия. Питам го – как реагира държавата за твоят случай! Честно да Ви кажа тук очаквах острата критика ... но не Башев започна така:
“ Имам и доверие. Чакам все още отговорът и но Вярвам че новата власт ще съумее да направи всичко необходимо но тази държавна репресия да спре. Знаете ли, дни след като ДАНС ме арестува, сегашният министър Цветан Цветанов тогава лидер на опозицията един единствен заяви: “ С Ахмед Башев се е действало с мутренски методи...” Това означаваше много за мен. Месеци по късно единствено Ахмед Доган на предизборна среща в Рибново се осмели да се извини от името на държавата че така е постъпила с мен...” тук Башев замълча за миг. Трудно е да се говори за това. Колкото и да е професионалист човекът все пак си остава човек. Сам се връща на темата за държавата:
“ Явих се пред парламентарната комисия за контрол на ДАНС. Там първо и единствено поставих въпроса и опасенията си че случилото се срещу мен може и да е на етническа основа. Срещнах подкрепата единствено и само от Иван Костов. Той ми заяви че е на моя страна и обеща сериозни резултати по въпроса. Странна бе реакцията на волен Сидеров например, който дори ме помоли да не разглаждам проблема от страна на етническата карта защото това можело да урони името на България пред Европейският съюз. Въпреки това аз им заявих че обмислям да сигнализирам тамошната комисия за правата на човека и вариантът да търся правата си в съда въпреки че обожавам родината си...Н още дочакам първо техният отговор – отговорът на държавата.....” не се спирам пак поставям въпроса за доверието. “ за какво доверие говорим Господин Башев, след като вече сто дни новата власт е на върха на вълната и нищо не се е случило. Алексей Петров не е разпитан за вашият случай а и вижда се доста топла връзка на него с новата власт покрай така нареченият скандал с “оня” доклад.
Тук вече Башев реагира като политик. Прикри зад очите си откровеността си и отговори дипломатично:
“ Направих си труда да прочета този доклад. Знаете ли какво ми направи най силно впечатление? Фактът че в дописката ясно се описва как Алексей Петров казва на главният редактор на “24 часа” госпожа Гочева “ Махни тази и тази статия от вестникът си иначе ще те кача в багажника и ще те разходя до Витоша...”
Аз пак питам – тогава за какво доверие говорим?
Башев : “ В началото на едно управление то винаги прекарва една така да се каже детска болест – себелюбие и самозабравяне. Явно управлението на Борисов, е още в подобен стадий. Аз обаче вярвам че в най – скоро време то ще се излекува и ще се огледа около себе си. Ще съзре проблемите и ще ги реши...”
Мъдро или посредствено!
Веселин СТАМЕНОВ

1 коментар:

Анонимен каза...

за ГЕРБ
писна ни от простотии - стига с това гербаджииско бездействие писна ни !!!!!!!!!!!!!!!!!
за гражданите на Сандански
за гражданите на гр.Сандански за ГЕРБ !! ТЕСТ !!! незаконното строителство на будката наречена ТУРИСТИЧЕСКИ ЦЕНТЪР в гр.Сандански е тест за управлението на ГЕРБ !!! ако ТОВА ЧУДО ОСТАНЕ ТО ВЕЧЕ НЯМА ГЕРБ !! нАДЕЖДИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ ЗА ЕДНО ПО-СПРАВЕДЛИВО УПРАВЛЕ3НИЕ ЗАЧИТАЩО ЗАКОНИТЕ НА Р България ЩЕ СЕ ИЗПАРЯТ !! господин Борисов ! къде е областнвия управител! КЪДЕ Е рднска !! КЪДЕ Е ДЪРЖАВАТА !!!! ИЗОБЩО НА ГРАЖДАНИТЕ ОСНАВАТ УЛИЧНИ ДЕЙСТВИЯ ….ИЗОБЩО ЩО ГЛАСУВАХМЕ ЗА ГЕРБ !!!! ТОВА КОЕТО СТАВА У ТОЯ ГРАД Е ПОДИГРАВКА С ЖЕЛАНИЕТО И МЕЧТИТЕ НА ХОРАТА !!!!!! А НА ТИЯ ЩО СПЯТ ИСКАМ ДА ИМ КАЖА ИМА ВРЕМЕ ДА СЕ НАСПИТЕ —–ДА ИЗЛЕЗЕМ НА ГРАЖДАНСКИ МИРЕН ПРОТЕСТ !!!!!! СЕГА МИРЕН …..после …