сряда, 30 юни 2010 г.

ЖЪЛТАТА ПРЕСА ОФИЦИОЗ!

Жълтата преса в България окончателно разби т.нар. „сериозна преса“. Последната се оплаква от значителен спад в продажбите, без да си дава ясна сметка за това, че информацията, която предлага е толкова скучна, че човек се чуди как въобще още я има.
За последните няколко години продажбите на „сериозната медия“ „24 часа“ е паднала с 18 %, а на „Труд“ – с цели 25 %, като в същото време жълтите издания се радват на успех и тиражът им постоянно се увеличава. Един от жълтите седмичници – вестник „Уикенд“ например, излиза в 324-хиляден тираж и се харчи като топъл хляб.
Защо сериозната преса „умира“?
Основната причина, поради която сериозната преса „умира“, е, че тя е скучна до болка. Никой не обича да чете ведомствени информации за заменки, разцепления на партии и всякакви други подобни „новини“, за които хората отдавна знаят, защото гледат телевизия и имат интернет. В същото време жълтите медии разцъфват и радват хиляди, защото макар всеки да знае, че голяма част от информацията е недостоверна, тя е поднесена по забавен, нетрадиционен и по-различен начин. Разбира се, не всеки се интересува от това, какви гащи носи Лили Иванова или с коя чалга певица спи Коко Динев, но в жълтите страници за всекиго има по нещо – статии за политика, известни личности, разследвания, съвети по градинарство, готварство и т.н. Спектърът от теми е широк, разнообразен и не на последно място – интересен.
Смешно е, но е факт, че точно в жълтата преса място намират сериозни журналистически разследвания. Т.нар. „сериозни издания“ спят, дъвчат едно и също нещо, статиите им са сухи, пишат без ирония и в тях няма живот. Ако някой от вас е прочел „Светът на Диска“ на Тери Пратчет, сигурно се сеща за амбициозния Уилям дьо Слов, който започва да издава „сериозен вестник“, мислейки си, че ще пожъне голям успех. Но не той, а една друга групичка, която издава „несериозен вестник“, чиито страници са пълни с всякакви измислени и изсмукани от пръстите истории, евтини сензации, статии, в които героите са измислени, случките също, се радва на популярност и на интерес от страна на обществото. Защото никой не желае да чете за неща, за които вече е чул или знае, че те се случват всеки ден.
Защо се увеличава броят на тези, които предпочитат булевардната преса?
След кратко проучване става ясно, че голяма част от хората четат „Уикенд“, "ПАПАРАК" „Шоу“, „Шок“, „Галерия" и др. жълти издания, защото искат да знаят повече неща за живота на известните личности. Голяма част от населението плюе по „Биг Брадър“ например, но това не му пречи да гледа риалитито така, както гледа и турските сериали. А тези издания са пълни с материали, от които всеки може да научи доста пикантни неща за личния живот на съответната звезда.
Друга голяма част от хората пък твърдят, че четат „жълтини“, тъй като по този начин релаксират. Българинът има достатъчно грижи, а сериозните издания всеки ден бълват новини за убийства, изнасилвания, отвличания и т.н. Четящият в един момент си задава въпроса: „Нищо хубаво ли не се случва в тази държава?“ Разбира се, че и по жълтите страници има потресаващи истории, но освен това, те предлагат и някакъв вид забавление.
Естествено, всеки сам избира как да се информира, какво да чете, на кого да вярва и т.н., но ролята на жълтите издания в обществото не е за пренебрегване. Защото все повече хора предпочитат „да поканят“ у дома си „жълтата гостенка“, а не „сериозната“, която е „скучна, няма чувство за хумор и вече умира“.

Няма коментари: