понеделник, 8 ноември 2010 г.

ГАВРА С ВЯРАТА! СУРОВАТА ИСТИНА ЗА ДНЕШНАТА НИ ЦЪРКВА!

За здравето на Църквата!
Попове обикалят гробищата и предлагат влизане в рая срещу пари!. Ако ги послушате, може да включите вашия покойник и към "абонаментен план". Срещу 500 лева получавате пълно обслужване откъм молитви - по три пъти на ден, и това гарантирано носи облекчение на душите на починалите. Попове обикалят гробищата и предлагат влизане в рая срещу 200 лева. Ако ги послушате, може да включите вашия покойник и към "абонаментен план". Срещу 500 лева получавате пълно обслужване откъм молитви - по три пъти на ден, и това гарантирано носи облекчение на душите на починалите. Поне според думите на свещениците. Търговията с вярата след смъртта се оказва една от най-доходоносните. Няма как да откажеш, няма и как да върнеш починалия. "Повечето от близките се връзват, защото в такъв момент е много трудно да отличиш поп менте от истински. Правили сме проверки, но такива свещеници трудно се хващат. Имаме определени от Светия синод тарифи, които са за различните обреди. Оттам нататък всеки дава толкова, колкото поиска", коментира Владимир Павлов, административен секретар на Синода. Свещеникът, нахлузил поомачкано черно расо, изниква сякаш от нищото пред църквата на Централни гробища. Предварително са ме посъветвали да отида там и да намеря поп, който да извърши опело за 40 дни от смъртта. Те са наредени няколко, едни до други, седят и приличат повече на хамали, които причакват клиенти, отколкото на истински свещеници. "Добър ден, мога да ви помогна", казва попът и изглежда богоязливо. Веднага се интересува кой е починалият, каква е роднинската връзка, сякаш между другото напипва и социалния статус. Тарифите, които са наложени от Светия синод за извършване на обреди, се оказват разтегливо понятие. Официално трябва да се плати между 30 и 80 лева за опело. В повечето случаи близките оставят пари отгоре, но това е по тяхна преценка. Свещеникът, който така и не се представя, но подава ръка, за да я целуна, е на съвсем друго мнение. "70 лева няма да ви свършат работа. Трябва повече, защото 40-те дни от смъртта на майка ви са много важен период." Питам колко иска и как ще се извърши ритуалът. "200 лева са добре, знаете ли защо?! С тези пари вие може много да помогнете на майка си, нали сте я обичала?"
Преговорите за душата на починалия изглеждат абсурдни. Разговорът със свещеника се води на приглушен глас, той не пропуска да споменава името на Бог. Изтърсва го като псувня. Сякаш между другото: "Бог така е казал, да се молим за душите на починалия. В момента вие сте нещо като адвокат на майка си пред портите на ада и рая!" Така и не става ясно защо точно 200 лева ще помогнат, но забелязал разколебаване, свещеникът се впуска в цветущо описание на мъките които в момента изпитва душата на майка ми. По думите му тя обикаля из 20-те митарства и изпитва неописуеми болки. "Можем да извършим и обикновено опело, тогава ще ми платите 70 лева, но ако дадете 200, има повече гаранция, че след като се помоля, душата на майка ви ще влезе в рая."
Питам каква е гаранцията, той ме поглежда така, сякаш съм задала най-тъпия въпрос и казва: "Всичко е от молитвите. След това може да се разберем - ако платите 500 лева, ще извършвам обреди по три пъти на ден. Вие обичате майка си и знаете, че е важно дори и след смъртта си тя да се чувства добре!"...
Проверка на установи, че далавери се правят дори и с часовете, в които да се извършат погребенията. Записването става на Централни гробища. Ако нямате погребална фирма, се налага вие да водите преговори със служителката. Тя ви показва тетрадка и спокойно обяснява, че в този ден всички часове са заети. Списъкът действително е запълнен с имена на покойници от сутринта до вечерта. Малката хватка е, че в повечето случаи се използват измислени имена. Ако се вържете, следват преговорите.
Служителката обяснява, че може и да се направи нещо, за да се уреди извършване на погребението в искания от вас час. Таксата пак варира в зависимост от личната преценка - от 30 до 50 лева. Парите, разбира се, се дават на ръка и не се вписват никъде като приход.
Свещеникът, които боди така умело преговори за влизане на душата в рая, се оказва разколник. Проверка установи, че дори и след акциите на Светия синод по прочистването на нелегитимните попове те продължават да набират клиенти. Някои от тях работят директно с погребални агенции. Договарят се за обслужване на ритуалите и им плащат за всеки докаран клиент. Истинската печалба идва от самите близки, които плащат непосредствено преди погребението за ритуала. В този момент в джоба на свещеника потъват между 70 и 100 лева. Бизнесът със смъртта ги е направил добри психолози и започват да те изнудват, ако преценят, че социалният ти статус може да позволи това. Преценява се всичко - как си облечен, колко души са дошли на погребението и тогава пазарлъкът започва. Има и такива случаи, в които свещениците се опитват да убедят близките, че поради някаква причина духът на техния близък не е намерил покой, броди на земята и трябва специална молитва, за да бъде отправен по пътя си към небесното царство.
Когато питам свещеника от Централни гробища как се казва и от кой синод е, той се обръща към мен, присвива очи и казва: "Това не е важно, аз съм бисинодален!"
Да прецакаме "съседа"
Бизнесът с душите на мъртвите е само малка част от далаверите, които могат да се въртят. Кражбата на място от съседните гробове е добре разбита и носи не малки постъпления. Заради липсата на място повечето от покойниците се полагат в съвсем тясна близост един до друг в Бакърена фабрика например. Винаги може да се "прецака съседът". Само срещу 150 лева и вече се взимат сантиметри от съседното гробно място. "Даваш ми парите, сковавам ти една пейчща, слагаме и масичка и ще се увеличи площта. Когато гробът се слегне и стане време да се сложи мрамор отгоре, близките на другия покойник няма да имат друг избор, освен да се отместят с няколко сантиметра, защото нашето място вече ще е заето", обяснява простата технология гробарят Спас. Бизнесът му очевидно върви добре, телефонът му звъни през няколко минути и се договаря с клиенти кога и къде да дойдат, за да си платят. Спас е настоятелен. През следващите дни звъни непрекъснато и пита какво става, дали съм решила да слагам пейка и пак ме убеждава колко е важно да се открадне място от съседния гроб.
Дори в книгите пише - колкото повече, толкова по-добре
Даването на пари, когато това касае душата на починал, е деликатен момент. Това знаят и самите свещеници. Дори и "истинските" обаче съветват самите близки да не се скъпят и да "отпуснат кесията си". "И не бъдете суеверни. На опелото задължително трябва да присъства свещеник. Не се скъпете да му платите, ако трябва и повече, защото това облекчава душата на покойника, който изминава пътя към рая и ада през 40-те дни след смъртта", пише в книгата "Как да се грижим за нашите покойници", издадена от Светия синод. Или - колкото повече платите, толкова по-добре. Официално тарифите варират в зависимост от това къде искате да се извърши обредът. в самите църкви е малко по-скъпо. Тогава може и да стигнат до 300 лева. Ако искате ритуалът да бъде на гробищата, тогава е около 30-70 лева. Всяка енория има правото да си-сложи своя такса и тя важи единствено за територията, която обслужва.

Лили Цветкова

1 коментар:

Анонимен каза...

тези неща са много измислени и са неверни. Не е такова положението.
К.О.